sweetmoment.blo.gg

Acceptera mera

Publicerad 2015-02-14 16:57:55 i tänkvärt/åsikter, vardagsliv,

Laverne Cox som många säker känner igen från Orange is the new black!
 
Hej! Hann inte skriva igår då jag lämnade datorn hemma hela dagen, men jag kan säga att jag hade en toppendag trots att jag inte är riktigt frisk. Skola, myskväll och övernattning hos bästavän är en kort men bra beskrivning av hur dagen såg ut. Tänker dock gå in lite mer på vad som hände i skolan, så jag börjar direkt:
  Min korta skoldag bestod av olika föreläsningar kan man väl säga. Eftersom det är alla hjärtans dag idag, så hade vi "tolerans" som tema och olika företag, privatpersoner och även lärare pratade om olika saker som rör ämnet. Jag var på tre av passen, ett av dom handlade om näthat och om vad som är okej och inte, på ett annat var det två personer som kom från olika stödforum och som pratade om hur det var och hur man kan söka hjälp där och sedan har vi den som jag fastnade mest för - Anastasia Michaelsdotter som kom och berättade om sitt (samt andras) liv som transexuell.
   Jag tyckte verkligen att det här var mäktigt! Hon kom in med ett sjukt starkt självförtroende, hade humor och var härligt divig samtidigt som hon berättade om alla hemskheter hon fått stå ut med (och fortfarande får). 
   För att förtydliga är alltså Anastasia en tjej som föddes i fel kropp. Hon var aldrig bekväm och upplevde att hon inte passade in någonstans. Hon kände sig som tjejerna, tänkte som dom, var som dom - men på utsidan var det en pojke hon var. Hon förväntades leka med "killiga" saker och försökte anpassa sig. När hon var så ung som tolv år ville hon ta livet av sig - som tur var gjorde hon inte det.
   Hon googlade fram att det var transexuell hon var, och tog sedan mod till sig att gråtandes berätta för sin pappa. Hon blev chockad över att han tog det så bra och han började sedan att hjälpa henne att bli och se ut som den hon själv upplevde sig vara. 
    Idag är Anastasia, tidigare "Anton", 19 år och modell. Hon gav inte upp trots att samhället var emot henne med alla dess normer, och fy vad jag tycker det är starkt. Trots allt hat och alla fördomar som hon har fått och fortfarande får, står hon alltså stadigt på benen. Helt galet!
   Jag kan också tillägga att Anastasia berättade om alla transexuella som tagit livet av sig på grund av samhällets ovilja att acceptera, eller ännu värre - blivit mördade av någon som anser att det är något fel på dom, vilket gjorde mig helt ställd. Förstå att väldigt unga människor dött på grund av att det inte ansågs vara som alla andra!?!? Att vissa blir så uppskrämda av någonting utanför den "normala ramen" att man tar livet av någon som inte passar in i den norm samhället byggt upp är helt helt helt sinnessjukt!!
 Att jag delar detta här är för att jag tycker att vi behöver bli bättre på att acceptera andra människor som de är. Kön, läggning, etnicitet, ålder, utseende osv är ingen anledning till att behandla någon orättvist. Den enda kategorin vi borde placeras in är att vi är MÄNNISKOR - där borde det räcka. 
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Molly Fredin, 97 var året jag föddes. Bosatt och uppväxt i Malmö. Mina planer inför framtiden är osäkra men för tillfället läser jag samhälle med inriktning beteendevetenskap. Jag är en riktig tänkare som funderar på allt mellan himmel och jord, jag andas dans, älskar att fotografera, är förälskad i Håkan Hellströms texter och är för det mesta väldigt glad. Jag är beroende av dancehall, koffein, katter och brunbrända ben. Kikar ni in här då och då får ni ta del av mina tankar, min vardag, musik jag gillar, bilder, en hel del dans och lite annat som dyker upp i huvudet medan fingrarna touchar tangenterna!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela