sweetmoment.blo.gg

Med och inte mot varandra

Publicerad 2016-05-17 14:59:00 i tänkvärt/åsikter,

Jag har tänkt på en sak. En sak som är väldigt viktig om jag får säga det själv. Det handlar om cirka hälften av jordens befolkning, det handlar om oss kvinnor. 
 
I dagens samhälle pratas det ständigt om feminism och jag är otroligt glad att detta lyfts upp och uppmärksammas mer och mer för var dag som går. Dock tycker jag att vi borde ägna en tänke på hur vi kvinnor behandlar varandra sinsemellan också och inte bara på hur kvinnor står i jämförelse till männen. 
 
Låt mig förklara vad det är jag menar. Jag tänker såhär; vi kvinnor har så stort inflytande på varandra, det är inte svårt att konstatera det. Vi tar efter varandra när det kommer till både det ena och det andra. Vi inspireras på både gott och ont. Borde vi inte göra något bra av det i så fall? Borde vi inte hjälpa till att stötta och lyfta varandra? Borde vi inte kämpa tillsammans så att vi alla kan få skina? Jo, det tänker man ju. Men så ser det tyvärr inte ut i det flesta fall idag. Jag kan nämligen nästan svära på att din vän någon gång visat upp ett nytt plagg för dig som hon sett alldeles strålande ut i och istället för att tänka "Wow vad snyggt" så tänker du "Fan, vad ska jag nu ta på mig ikväll så att jag ser ännu bättre ut?". Någon gång har du säkerligen också träffat någon på stan som nyligen fixat till håret och ser helt fantastisk ut men du väljer att låtsas som att du inte uppmärksammat det - du vill ju inte ge henne för mycket luft. 
 
Fel fel fel. Usch usch usch. Detta är så fruktansvärt, på riktigt. Så mycket avundsjuka. Så mycket tävling. Framförallt när det kommer till utseende, men det är långt ifrån det enda området där vi gör såhär mot varandra. Men varför gör vi det tjejer? Ska vi inte försöka att höjas tillsammans istället för att totalt krossa varandra? Jag såg en bild igår som fick mig att inse att det verkligen måste ske en förändring på denna fronten. På bilden stod det: Samhället 2006 - "Åh vad fin hon är. Jag går fram och ger henne en komplimang så blir hon säkert glad. Samhället 2016 - "Åh vad fin hon är. Jag ger henne en bitchblick så hon känner sig nedtryckt och faller ner till min nivå". Detta är helt sjukt. Vi måste verkligen jobba på detta och vid närmare eftertanke är det inte så svårt att börja, en liten komplimang kan göra så stor skillnad - och egentligen vet vi redan det!
 
Ingen mindre än Bella Malekian, min ständiga inspiration när det kommer till vettiga ord, livsmotton och i princip tiotusen andra viktiga frågor här i världen, fick mig att på nytt uppmärksamma hur mycket vi tjejer kan stärka varandra genom att bara vara ärliga och våga ge den komplimangen som du håller inne på för att du inte vill att någon ska vara bättre än du själv. Erkänn att du som tjej blir otroligt glad när du får en komplimang av en annan tjej?! Om det är en kille som vräker ur sig något om hur bra du ser ut så känner du dig skeptiskt till en början: "hmmm, han vill bara ha en sak av mig..." men om det istället är en tjej, oavsett om det är en vän eller en främling, som kommer fram till dig och säger precis samma sak dvs. berättar för dig hur vacker du är så blir du genast glad och alldeles varm i hjärtat? Nej, jag kan inte tala för alla men så här är det åtminstone för mig och jag skulle vilja påstå att jag inte är ensam.
 
Tänk såhär; du blir inte sämre för att någon annan är bättre, tvärtom! Så om det är det det handlar om, att du är avudsjuk på den där tjejen som hittat den perfekta klänningen eller tjejen som gör de snyggaste dancemovesen - ge henne en komplimang, låt dig inspireras istället för att hata, ta reda på vart hon hittade klänningen och köp en likadan, låt henne lära dig sina moves och ta sedan över dansgolvet tillsammans. Det värsta som kan hända är att hon är otacksam och inte tar emot dina komplimanger, men känn då ingen sorg för det är aldrig en förlust att vara en god människa, inifrån och ut. 

Kommentarer

Postat av: Inez

Publicerad 2016-05-17 15:51:42

Så himla viktigt, bra där!!

Postat av: Bunny Therése

Publicerad 2016-05-18 14:43:04

Så himla sant och bra skrivet! Så sjukt att det ska vara sån tabu att stötta varandra och ge varandra komplimanger. Försöker alltid se till att göra det när det finns chansen, för det känns så himla fint att peppa någon annan, för man vet ju precis hur bra det känns när någon säger något schysst! :)

Svar: Ja precis! Och det känns så bra att kunna göra någon annan glad, man får så mycket glädje tillbaka. Win-win helt enkelt :D <3
Molly Fredin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Molly Fredin, 97 var året jag föddes. Bosatt och uppväxt i Malmö. Mina planer inför framtiden är osäkra men för tillfället läser jag samhälle med inriktning beteendevetenskap. Jag är en riktig tänkare som funderar på allt mellan himmel och jord, jag andas dans, älskar att fotografera, är förälskad i Håkan Hellströms texter och är för det mesta väldigt glad. Jag är beroende av dancehall, koffein, katter och brunbrända ben. Kikar ni in här då och då får ni ta del av mina tankar, min vardag, musik jag gillar, bilder, en hel del dans och lite annat som dyker upp i huvudet medan fingrarna touchar tangenterna!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela